Geplaatst op
Modebedrijven moeten hun CRM-systemen gebruiken om klanten op alle kanalen te ontmoeten en je een unieke winkelervaring te bieden.
De eisen van klanten in de mode-industrie groeien al jaren gestaag. Naast de noodzaak om online kanalen te gebruiken, eisen ze hoge kwaliteit, lage prijzen en uitstekende service. Daarnaast willen klanten meer dan ooit weten onder welke omstandigheden hun kleding is gemaakt. Om alle eisen van klanten te kunnen verwerken, is een CRM-software voor modebedrijven nodig die in staat is om specifieke uitdagingen van de industrieën aan te kunnen.
Met een software van de Stang kan dit meestal maar onvoldoende. Daarom willen we een kijkje nemen naar CRM-systemen die speciaal zijn ontworpen voor mode en laten zien waarom het de moeite waard kan zijn om op dergelijke pakketten te vertrouwen. Laten we aan het begin de vraag verduidelijken, wat is CRM eigenlijk?
Wat is CRM-software?
Het zogenaamde customer relationship management, kortweg CRM, gaat over alle maatregelen van een bedrijf om zijn klanten te behouden. CRM-software bundelt deze op een centrale database en maakt voor elke klant een apart klantenbestand aan. Hierin worden alle informatie en contactgegevens hierover opgeslagen.
Op deze manier kan de klantenservice klantproblemen direct en zonder veel zoeken verwerken. Centralisatie komt echter ook marketing en sales ten goede. Door klantdata te evalueren, kunnen ze belangrijke nieuwe inzichten krijgen in de wensen en behoeften van klanten.
Een CRM-software voor mode bevat ook veel belangrijke functies voor deze sector om klanten te ondersteunen. In het volgende willen we ons wijden aan enkele van deze functies en hun concrete voordelen in de praktijk van modebedrijven benadrukken.
Webshop koppeling en omni-channel verkoop
Tegenwoordig is het essentieel om uw eigen producten online aan te bieden. Klanten verwachten dezelfde service en vooral dezelfde winkelervaring als in lokale winkels. Goederen moeten tegen lage prijzen worden aangeboden en snel worden geleverd. De webshop is direct te koppelen aan de CRM software.
Klantvragen via de webshop kunnen snel worden verwerkt en bestellingen kunnen direct worden ontvangen. Items kunnen dan direct worden geblokkeerd voor stationaire verkoop en worden voorbereid voor verzending. Items die online zijn gekocht, kunnen stationair worden geclaimd en vice versa. Het is belangrijk om de aankoop zo barrièrevrij mogelijk te maken voor de klant.
Productconfigurators
Steeds vaker vragen klanten ook om individuele maatwerkmogelijkheden met betrekking tot hun kleding. Het eigen ontwerp op T-shirts of schoenen of het op maat gemaakte overhemd, met een productconfigurator kan de klant bepaalde kledingstukken vrij naar wens aanpassen.
De gegevens worden vervolgens rechtstreeks in het CRM verzameld en overgebracht naar productie en facturering. Op deze manier houdt de klant zijn zeer individuele kledingstuk in slechts een paar dagen in zijn handen.
Marketing automatiseringen
Met de CRM-software kunnen ook verschillende taken uit marketing worden geautomatiseerd. E-mails kunnen bijvoorbeeld automatisch met cyclische tussenpozen naar klanten worden verzonden. Deze kunnen ook worden geïndividualiseerd en bevatten informatie over producties die relevant zijn voor de betreffende klant.
Hetzelfde geldt voor betaalde advertenties op socialmedia platformen. Deze kunnen worden geschakeld volgens doelgroepen en kunnen worden geschakeld met cyclisch terugkerende intervallen. Alle advertentieactiviteiten kunnen worden beheerd en georganiseerd via het marketingdashboard.
Daarnaast kan het succes van de individuele maatregelen worden gemeten. Hiervoor evalueert het systeem verschillende KPI’s, die vervolgens continu gemonitord kunnen worden. Op deze manier kunnen de marketingmaatregelen continu geoptimaliseerd worden.
Callcenter
Klantenservice is een enorm belangrijke factor in de aankoopbeslissing van bedrijven. Als een klant reageert met een specifieke vraag, moet het mogelijk zijn om deze snel en eenvoudig te verwerken. Servicemedewerkers kunnen al zien met welke klant contact wordt opgenomen wanneer de oproep wordt ontvangen en kunnen het bijbehorende bestand direct openen.
Het gesprek kan vervolgens eenvoudig worden vastgelegd en genoteerd in het bestand. Zo weten alle andere medewerkers van de dienst ook wat er besproken is en kunnen ze naadloos aan de slag met latere contacten.
Als een klant een vraag stelt per e-mail of via chatfuncties op de websites, wordt deze ook weergegeven in het CRM-systeem. Hierdoor kunnen servicemedewerkers hier snel op reageren, wat uiteindelijk leidt tot een hogere klanttevredenheid.
Vind snel geschikte CRM-systemen voor mode
Er zijn talloze oplossingen van verschillende aanbieders op de CRM-markt. Het vinden van het juiste systeem voor uw eigen bedrijf is niet eenvoudig. Onze consultants helpen u vrijblijvend en kosteloos met uw CRM-zoektocht. Met onze vergelijkingstool op www.crmoverzicht.nl heeft u ook de mogelijkheid om verschillende systemen te filteren op basis van uw criteria en deze direct met elkaar te vergelijken. Begin vandaag nog met zoeken.